Gröna bandet-planering

Den intensivaste tiden på jobbet lider mot sitt slut då betygsättningen är över för den här gången. Om några dagar så ska jag för första gången testa att arbeta i sommarskolan som det kallas även om det bara är 4 dagar direkt efter skolavslutningen men det ger många bra kompdagar inför sensommarens äventyr då jag blir borta 3,5 vecka från jobbet. Jag är också inne i en intensiv planeringsperiod inför just min mtbcykling genom svenska fjällkedjan. Resvägen måste spikas och se till att alla kartor finns. Det är några ställen som jag in i det längsta tvekat om vilken väg jag ska ta. Ett par partier av cyklingen har jag dålig koll på utifrån möjligheten att verkligen kunna cykla. Jag vill såklart kunna cykla så mkt som möjligt och inte vandra med cykel på släp mer än nödvändigt.

Har slutligen fått fart på min Gps spot och abbonemanget då förra ägarens abbonemang gått ut vilket gjort att jag på nytt kan registrera den använda den. Syftet med den är ju att kunna uppdatera nära o kära om position och allt är bra även då mobiltelefon inte fungerar. Man kan också skicka SOS meddelande ifall en nödsituation skulle uppstå. Tack vare denna kommer man kunna följa och se var jag befinner mig under resans gång.



Testade Gps :en för första gången härom dagen och dess olika funktioner. Får akta sig så man inte råkar trycka på SOS knappen, för det kan bli dyrt

Det är också dags att fixa all mat och börja paketera i 6 olika kartonger som ska skickas ut till Abisko, Saltoloukta, Jäkkvikk, Hemavan, Gäddede och Åre. för att jag ska kunna fylla på 
matförrådet.

En dags matranson kommer i stora drag bestå av havregrynsgröt med torkad frukt , 2 lagade mål mat(
 ex. Frystorkat), 2 chokladbitar/energibars,  2 koppar kaffe, 1 kopp chokladdryck,  ca: 100gram
nötter, en flaska energidryck och såklart lite annat som kommer i min väg.

I varje kartong kommer det finnas mat för 4 dagar och en gasbehållare (mellanstorlek 230gram)

Det finns ganska gott om ställen att köpa mat och gas om det skulle krisa. De första 20 milen är det dåligt med affärer. Sedan utmed Kungsleden så finns det lite proviant att köpa i var o varannan fjällstuga som drivs av STF, svenska turistföreningen. Söder om Hemavan finns det en del småaffärer att tillgå utmed vägen. Hoppas också på en o annan restaurang eller dyligt som kanske kan förhöja den gastronomiska upplevelsen lite i jämförelse med frystorkat och nudlar.
 


Har nu också fått (fått köpa) nyckeln till hyttorna som ligger på den Norska sidan av DNT som är den
norska turistföreningen. I Norge är många stugor låsta men man får alltså köpa en nyckel. Jag ser det
som en extra säkerhet ifall det skulle vara riktigt kallt och skitväder eller något skulle hända så man behöver komma in.




Min älskade fru kom en dag med ett par vattentäta handskar. Hon tyckte inte jag skulle frysa om händerna på turen. Det är dock dåligt med tillfällen att testa dessa då regn tyck vara långt borta denna våren. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.