Gröna bandet

Planeringen av sensommarens äventyr fortskrider och enda ( men inte så lilla) smolket i planeringsbägaren just nu är mina knän som krånglat sista tiden. För tillfället fungerar det inte att springa vilket är lite olägligt men det  löser sig på ena eller andra sättet. Det blir långa dagar om jag ska gå hela sträckan utan att springa och hålla mig inom min uppsatta tidsgräns 30dagar. Uppehållet från löpträning innebär ju dock mkt tid för annan värdefull träning.
Andra pusselbitar börjar falla på plats. Efter många timmars jobb med skapande av kartor och kolla var andra har gått, läst x antal färdberättelser av personer så börjar en preliminär färdväg ta form. Jag kommer i några blogginlägg framöver beskriva färdvägen på sommarens tur genom de svenska fjällen. Jag börjar här med resan dit och den första etappen mellan Treriksröset och Abisko.
Allt kommer börja med tåg från Linköping till Kiruna, där det sedan blir buss till Karesuando och sedan buss Kilpisjärvi. Härifrån kommer jag kunna kunna springa/gå ca 12 km till Treriksröset eller ta båten nästan ända fram till Treriksröset. Det kommer ta ca 2 dygn från Linköping till det att jag är,framme vid startpunkten.
När väl turen sätter igång så börjar den med vandring/löpning på Nordkalottleden från Treriksröset till Abisko turiststation. Denna sträcka är ca: 19mil och bör kunna göras på 4 dagar. Denna sträcka startar i Sverige men sträckningen går ganska snart in i Norge. Sedan kommer man tillbaka in i Sverige strax innan man ska runda Torneträsk för att ta sig till Abisko turiststation. Den passerar Pältasstugan i Sverige innan man tar sig in i Norge och passerar hytterna Rostahytta, Daertahytta, Dividalshytta, Voumahytta, Gaskashytta, Altevasshytta och Lappjordhytta. Man rundar sedan Torneträsk och passerar Björkliden innan man är framme vid Abisko fjällstation.
Det faktum att sträckningen går i Norge innebär 2 huvudsakliga nackdelar. För det första är alla norska stugor låsta och man måste lägga pant i Kilpisjärvi för att få låna en nyckel vilket inte är aktuellt.  Jag ska i och för sig bo i tält men man är mer utsatt om det inte finns möjlighet att komma
in om vädret exempelvis är dåligt.
Den andra nackdelen är att det är lite knöligare att få tag på kartor, i alla fall om jag inte ska köpa stora kartblad.
I Abisko kommer det första matpaketet vänta. Återkommer längre fram med hur det kommer fungera och hur jag planerar med maten. Här är en karta över första delen från Treriksröset och den första biten när man viker in i Norge. Det är denna typ av kartblad som jag kommer använda mig av turen igenom. Dom är gjorda i Lantmäteriets funktion "kartsök". Jag kommer också använda mig av appen "MapAppTopo".




Har nu också införskaffat mig turens kanske viktigaste säkerhetsdetaljdetalj, en gps spot som är den enda obligatoriska utrustningen för att få genomföra det "gröna bandet". Det funkar så att den sänder ut en gps signal så det går se var jag befinner mig och det går att sända ut nödmeddelande ifall något skulle inträffa. Har övertagit förra årets gröna bandet deltagare Ebbe Borgs gps spot och även fått en del annan värdefull information av honom. Bra att ha en kontakt för att kunna få lite tips kring bl.a. färdväg och mat. Han sprang sträckan på fantastiska 22dagar vilket jag inte har några intentioner att slå. 22dagar är det snabbaste som någon har sprungit sträckan på. Det är dock en kille som cyklat gröna bandet på 17 dagar, det kanske vore något om knäna fortsätter krångla😊

GPS spot

Fortsättning följer...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.