Pulsklocka, varför då?

Här skriver jag lite om varför jag använder pulsklocka i min träning och vad jag ser för vinster med det. För mig är det ett mycket viktigt redskap och sporrar mig i min träning och använder den dygnet runt. Pulsen mäter jag dock bara under träning om jag inte ska kolla vilopuls.
Jag skaffade min första pulsklocka för ca: 10 år sedan och är inne på min tredje upplaga sedan dess. Jag använder mig av polars v800 som är en kombination av pulsklocka, aktivitetsarmband och gps.
Jag använder den framförallt till följande 3 olika saker som jag redogör för nedan.


    • För att veta att jag ligger på så hög puls som är optimalt vid intervallträning. Intervallträning syftar till öka kroppens förmåga att ta upp syre som är helt avgörande för hur mycket musklerna orkar arbeta. Ju mer syre kroppen kan transportera ut till musklerna och där tas upp och användas av muskeln. För att veta att man utför en optimal intevall träning så är bra att veta vad sin maxpuls är. I intervaller ska man egentligen försöka att ligga så nära maxpulsen som möjligt. Det är dock ej möjligt att ligga på maxpuls särskilt länge eller upprepa flera gånger direkt efter varandra. I intervallerna ska man försöka ligga på uppemot 95% av din maxpuls. Med hjälp av intervaller så kan du totalt under ett pass ligga högre i puls än om du försöker ligga högt i puls under längre tid i ett sträck. Maxpulsen kan variera mycket från person till person och har inget med hur bra kondition att göra, den sjunker dock med åldern.
      • Andra saken som jag använder min pulsklocka till är att bedriva en del av träningen precis på min mjölksyra tröskel. Mjölksyratröskeln är är den gräns då kroppen inte längre hinner med att transportera den mjölksyra som bildas, det börjar då lagras i musklerna i stället. För att kunna utföra arbete under lång tid så ska man hålla sig under denna gräns. Syftet med att träna på eller precis under denna gräns är att flytta fram denna gräns och höja sin mjölksyratröskel. Ju längre du kan flytta fram denna gräns desto mer kan du belasta muskeln utan att mjölksyran lagras i muskeln. T.ex. Om din tröskel ligger vid 175 slag/min istället för 170 slag/min så kan du ju hålla en högre hastighet utan att dra på dig mjölksyra. Problemet kan ju vara att veta sin mjölksyratröskel. Den måste testas fram om du själv inte känner var den är. Jag upplever att jag känner ganska väl var den är och tror min tröskel är 171-172 slag/min. En mätning i löplab innebär att du tar blodprov med jämna mellanrum för att avlösa mjölksyrenivån i blodet. Jag har inte gjort en sådan mätning men överväger att göra en hos Fredrik Wandus på Idrottslabbet i Linköping. Finns även andra sätt att uppskatta var din mjölksyratröskel ungefär ligger. Det kan vi ta en annan gång.

      • Jag använder också min pulsklocka för att utvärdera min träning och se hur mycket återhämtning som behövs efter passen. Det handlar ju om att pressa och bryta ner kroppen för att den sedan ska byggas upp lite starkare, sk. Superkombination. Jag får återkoppling från klockan på vilken ansträngningsnivå jag ligger och hur länge jag legat där (se diagram nedan, dock en period utan riktigt hårda pass), ser också hur länge jag behöver återhämta mig för att vara redo för hård träning igen. Dock är det ju viktigt att lyssna på kroppen oavsett vad klockan/datorn säger men det är bra komplement för att få grepp om ansträngningsnivån.


      En bild som visar hur länge jag legat i olika pulszoner under ett av de tuffaste passen i år.
       
      Mer om puls och vad som händer i när vi pressar kroppen kanske kommer en annan gång när andan faller på. Nu ska jag ta tag i ytterligare en viktig faktor för att få träningen att ge resultat, sömn...
      I morgon torsdag väntar nya träningspass med bl.a. ett par timmar på spinningcykeln.
      

        Kommentarer

        Populära inlägg i den här bloggen

        Då var det roliga slut....

        Så lite packning som möjligt...

        Då var målet nått.