Planeringen av gröna bandet har gått lite på sparlåga.

Förberedelserna inför sensommarens stora äventyr, gröna bandet har väl hittills inte varit och gått som jag tänkt. Den sista månaderna har jag väl mest kastats mellan att genomföra eller inte genomföra och hur det i så fall ska genomföras vilket absolut landar i att jag kommer genomföra. Det kommer dock inte finnas någon möjlighet att genomföra som jag från början planerat. Meningen var ju att springa gröna bandet vilket inte kroppen tillåter. Jag har inte löptränat på flera månader och väntar på en magnetröntgen av knät och den misstänkta meniskskadan. Jag har även en höft/ höftböjare som inte är riktigt som den ska. Detta har gjort att detaljplanering har stått tillbaka under flera månader men har nu tagit fart men utifrån att jag ska genomföra det på mtb. Det innebär ju lite annorlunda resväg på några ställen och annan utrustning. Turen kommer starta i månadsskiftet juli och augusti och pågå i 30 dagar.

I förra blogginlägget för flera månader sedan beskrev jag fördvägenfrån Treriksröset till Abisko . I Abisko tar den vältrafikerade leden Kungsleden vid och sträcker sig drygt 40 mil söderut till Hemavan. Det är egentligen den ända sträckan som jag kan få detaljerad information om hur den är att cykla genom boken "Kungsleden på mountainbike"
Utmed Kungsleden finns det många stugor som drivs av svenska turistföreningen med både sovmöjligheter och möjlighet att köpa mat. Tanken är ju att bo i tält och endast i nödfall utnyttja stugorna utmed Kungsleden. Möjligheten att köpa mat innebär ju dock att jag inte behöver bära med mig mat för så många dagar i taget. Dock är sortimentet starkt begränsat.
Efter ca 10 mil på Kungsleden så passerar man Kebenekaise vilket är lite lockande att ägna en dag åt att bestiga. Jag har varit på toppen vid ett tidigare tillfälle men då var vädret inte med oss och utsikten var noll. Det vore härligt att komma upp på kebenekaise en dag med klart väder, dock utan cykel.
Huruvida det blir aktuellt med en toppbestigning eller inte beror på väder och fysisk status.
Efter ytterligare 7-8 mil så blir det ett avbrott på Kungsleden eller rättare sagt så är det en sträcka på Kungsleden som är asfaltsväg. Denna sträcka går att transportera sig med buss men det är inte ett
alternativ inom ramen för Gröna bandet. Asfaltsträckan börjar i Vakkotavare och sträcker sig till Kebnats då det är en båttur över till Saltaloukta. Där tar vandringsleden vid igen och sträcker sig söderut förbi nationalparken Sarek. Den närmaste sträckan söder om Saltaloukta minns jag som en rak, vattenfattig och ganska tråkig etapp från min Sarek vandring tillsammans med pappa för ett antal år sedan.
Delar av Kungsleden bjuder på en del båtturer med roddbåt. De bygger på ett trebåtssystem där du alltid måste se till att det finns minst en båt på varje sidan. Detta innebär ju att du få ro fram, tillbaka
med båt på släp o över igen. Efter att passerat orter som Kvikkjokk, jäkkvikk och Ammarnäs så avslutas Kungsleden i Hemavan. Efter att ha läst om cykling på Kungsleden så inser man ju att det en del dagar kanske kommer vara mer vandring med mtb vilket ju inte inte låter särskilt lockande.
Men dessa passager kommer överskuggas av den fantastiska naturen och förmånen att få vistas I den svenska fjällvärlden under en längre tid.

L


Det gäller o ha golvyta försatt lägga hela kartpusslet.


Just nu gäller det att fäsrdigställa utrustningen och testa vilka packlösningar som är bäst. Med tält, sovsäck och liggunderlag i packningen på en mtb så är det inte mkt plats kvar. Här test av det lilla köket som kommer få följa med på turen.






Denna ryggsäck skaffade jag när det fortfarande var aktuellt med löpning då den av många löpare är ansedd som en av de bättre på marknaden. Nu är dock läget lite annorlunda men räknar med att det ska bli denna 30 litare som ska rymma större delen av packningen tillsammans med en stor sadelväska och en packningslösning på styret.


Planeringen av turen är ju halva nöjet och fortsättning följer med mera resväg, utrustning och tankar inför turen.🚴

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.