Skogar och sjöar mil efter mil....

Då var jag framme i Karesuando som väl kan definieras som denna turs sista by/ort och tydligen Sveriges nordligaste kyrkby.
I natt bor jag i en enkel stuga, kanske inte direkt toppmodern (långt därifrån) men det funkar. Jag kom o ville ha en tältplats men han ville hellre hyra ut en stuga och då prisskillnaden var mycket marginell så var jag inte svårövertalad. Det var var för mycket mygg för att bo tält tyckte han och mygg finns det gott om.
Cyklingen idag har gått jättebra,  väldigt lite kuperat och de första 4-5 milen till vittangi var mkt bra asfalt, mkt lite trafik och helt stilla så då var det full fart. Lite trafik och helt stilla har det varit hela dagen, varenda lite sjö har i princip legat spegelblank. Efter att jag efter 2 mil svängde av E10 (vägen till Kiruna) så har det varit skog o sjöar mil efter mil.  Har passerat de mycket små orterna Vittangi, nedre Sopporo och övre Sopporo idag. däremellan var det jag o myggen o en o annan bil. På den här sträckan har det var 75 % norska bilar....? Nästan inga svenska turister överhuvudtaget ( inga husbilar eller husvagnar)
Myggen var ju dock inget problem så länge jag cyklade.
I kväll laddar jag inför morgondagen med tidig start för att komma till kilpisjärvi, få upp tältet o packa om innan lunch så jag kommer iväg till treriksröset. Vet inte hur lång tid det kommer ta eller hur svår vandringen/ löpningen är. Min tanke är ju att kunna springa stora delar av sträckan men vet inte så mycket om terrängen. Beroende på hur det går så kan det bli båtfärd på tillbakavägen:) då har jag ju nått resans mål.  Det går nämligen 3 båtturer/dag där man bara behöver gå 3km sista biten in till treriksröset.
Bilderna är Muonio älven, den ena med Karesuandos kyrka och kartan är på den sträckan mellan kilpisjärvi och treriksröset som jag ska gå imorgon.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.