Ankomst Vansbro

Start från Degerfors och med bra cykelväg hela vägen fram till Karlskoga så gick första milen på ett kick. Tog sikte mot väg 205, rak, ödslig och bitvis väldigt grov asfalt summerar den. Hade egentligen tänkt vägen över Filipstad men efter att jag träffade en kille på cykel i Värnamo som kom från treriksröset (det är inte bara jag :)) så ändrade jag vägvalet vilket innebar mkt mindre trafik. Väl i Hällefors så käkade jag, handlade och letade reda på turistinformation för att få info om de lite mindre vägar till Vansbro som jag tänkte ta. Någonstans i Hällefors ligger ett par glasögon som jag nu saknar...
Det tog en himla tid innan jag kom från Hällefors och hittade rätt väg. Det är så himla omständigt med cykel o packning när man ska in o handla.  Mot ett ställe som heter gåsborn och vidare på en liten, blåsig och karlhyggerik väg. De 5-6 milen testade mitt humör och gick inte fort men det var ingen trafik så ändå värt det.blåsiga kalhyggen kilometer efter kilometer är inte så kul. Humöret steg dock efter en kaffe o våffla i Tyfors. Sista 45 km in till Vansbro gick på väg 26 med mycket mer trafik och dålig väggren. Det nya vägvalet innebar en segare och längre dag på cykeln men ca 10 mil nästan helt utan trafik. Framme i Vansbro så sökte jag nästan omgående upp cykelhandlaren och köpte en uppsättning bromsklossar och ett extra däck. Oroar mig lite för att det sliter mkt bakdäck med tung last. Det långa utförsbackarna sliter på bromsklossarna så för att vara på säkra sidan. Med tanke på utbudet i den butiken så hade jag en oerhörd tur att jag hittade saker som passar (hoppas jag)
 Det märks att jag börjar komma norrut, en del backar är långa....,
Efter 6 -7 år med den här cykeln så är jag äntligen tacksam för att jag har 3 klingor fram. Idag blev det ca 16 mil tror jag och imorgon siktar vi på Sveg via Mora och Orsa. Nu är det bara 45:an norrut som gäller fram till Gällivare....men dit är det en bit kvar:)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.