träningsplaner...

Har under de sista månaderna haft kontinuitet i träningen utan att riktigt få till den mängd jag velat. Tyvärr kom träningen helt va sig för en vecka sedan då jag började känna av halsen i måndags. Genomförde ett lugnare intervallpass på måndagskvällen och sedan har det varit långt ifrån någon träning och kommer så vara i flera dagar till. Det ger kroppen i övrigt lite tid för vila. Min vad är i stort behov av vila. Ömheten har smugit sig på igen på samma sätt som för 1,5 år sedan. Då kom jag ur det med mycket egenmassage och mycket tåhäv. Det blir det framöver också och ingen hårdare löpträning. Lugna långa pass funkar bra men det kommer mer när jag trycker på i tempo. Inget ont som inte har något gått med sig. De andra skavankerna i sätet och ner i benet har blivit bättre. Är det inte det ena så är det det andra.
Min intention för 1-2 månader sedan var att börja springa successivt oftare och lugnt, bara något enstaka tempopass, just för att inte slita på kroppen och börja vänja benen vid att arbete länge i lungt tempo. Det kommat sig lite av att vaden gjorde sig påmind. Min hypotes är att jag känner av vaden mer igen därför att jag springer mer hårt underlag på vintern och det har blivit för mycket asfalt och för lite skog.
Löpträningen framöver kommer att vara de pass som jag leder för Team NH Runners med lite förlängning av passen och kanske själv ta det lite lungt i intervallerna ifall vaden gör sig påmind.

Har haft hyfsad god kontinuitet i cyklingen och fått till en del tempopass i långa intervaller både på spinningcykel och på trainern. Det var mycket långa mtb under hösten men de sista månaderna har det inte varit så många distanspass på 2-3 timmar. Det kommer nu framöver, mycket cykel framöver med många härliga tuffa mtbpass de fram till påsken då det nog blir dags att plocka ut racern.
Tempohojen står nog kvar i trainern ett par månader till.
Älskar att sitta och fundera kring träningsupplägg för tiden som ligger framför en. Så här kommer en grundplan för hur det ska se ut. I och med att jag kör 3pass/vecka med Team NH Runners så är träningstiderna ganska låsta. Jag återkommer alltid till hur gärna jag skulle vilja ha möjlighet att
 till jobbet igen. Förhoppningsvis går det få till någon dag i veckan under våren. Det har ju

blivit lite nya förutsättningar nu när jag inte kör på hälsofabriken längre på torsdagar.

En tänkbar och optimal träningsvecka när väl förkylningen lagt sig. Räknar med att vara igång igen måndag den 14/3

Måndag: intervaller med Team NH Runners, lugna 5-6km innan för,att ge volym till passet. Inte maxa i intervallerna för att inte överbelasta. Styrka 30 min

Tisdag: cykelpass på trainer 90min

Onsdag: cykelpass trainer 60 min +30 min styrka.




Torsdag: löpning med Team NH Runners. Utöka med egen löpning så volymen blir 18-20 km om kroppen tillåter

Fredag: simning 60 mitt på dagen. styrka i skogen eller trainern ca60 min innan fredagsmyset.

Lördag: löpning med team NH Runners 20km+, öka distans efterhand minst 30 min styrka.

Söndag: cykeldistanspass. Mtb blir de närmaste veckorna 2,5-3 timmar

Inget av dessa pass är svåra att få till men det är svårt att få till alla. Därav kommer nog ingen
träningsvecka se som denna men min strävan är att genomföra så mycket som möjligt av denna
träning.

Börjar faktiskt bli sugen på att skaffa mig en plats till vätternrundan i vår. Det skulle sätta press på mig vad gäller cykelträningen. I så fall blir det nog att haka på det gäng som redan är anmält här från Åtvid. Det blir nog inget  försök att köra på rekordtid. Sedan kanske det är lika bra fortsätta med superklassikern som jag tidigare tänkt.  Det är bara det att Vansbro är samma dag som vi åker till Island och Vansbro öppet vatten är på Majas födelsedag och dagen innan vi åker till island

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.