Träna på fett

Sedan 3 månader har jag käkat en lchfkost. Inspirerad av personer som kostdoktorn.se, Jonas colting, Tim Noakes m.fl. så jag började att plocka bort all pasta, ris, potatis och bröd i månadsskiftet oktober/november. Jag testade egentligen från början bara för att testa eftersom en del förespråkade det så hårt medans det fortfarande finns en hel del som varnar för att äta så mycket fett och det inte går att prestera som idrottar om man har en lchfkost som bas. Funkat över förväntan och tror mer och mer på hur fruktansvärt fel alla kostråd varit med stor fetträdsla och alla rekommenderade nyckelhålsmärkta produkter för att det är fettsnålt.
En snabb viktnedgång på 5-6 kg blev resultatet under hösten vilket gör att gör är mycket närmre min optimala vikt. Viktnedgången har stannat av och ytterligare viktnedgång är inget jag  strävar efter för närvarande. Skulle jag vilja gå ner ytterligare så skulle jag nog behöva äta en striktare lchf och mindre fett i min kost. Det är häftigt att känna att det och går precis lika bra att träna på fett som energi efter att kroppen fått en invänjningsperiod. Det gör också att jag inte är lika känslig för att få energibrist och att gå in i väggen. Jag behöver inte hålla på att mata in med kolhydrater hela tiden och fixar att träna utan att ha ätit precis lagom långt innan. Det är fortfarande  så att vid långa riktigt intensiva träningspass så är inte fettförbränningen riktigt tillräcklig men det kanske kommer.
Huvudorsaken att jag fortsätter utesluta är bättre hälsa och hålla mig frisk, både vad gäller rena förkylningar men också i kroppen. Kolhydrater är dokumenterat inflammationsframkallande och inflammationer är inget vi vill ha i kroppen. För att hålla kolla så har jag gjort ett första test vad gäller
Blodsocker, triglycerider i blodet och kolesterol. Alla värden är såhär långt tipptopp. Jag kommer fortsätta testa dessa värden för att hålla koll. Har också gjort bia mätning där man mäter fettprocent, procent vätska i cellen och mängd muskler. Vätskenivån var låg vilket är ett resultat av lite kolhydrater. Kolhydrater binder vätska vilket gör att jag har mindre mängd bunden vätska i kroppen.
Miné kost består nu huvudsak av naturliga fetter, i smör, nötter, frön, kött, cocosolja, ägg och en stor mängd grönsaker med broccoli i spetsen. Det här är basen som utgör min mat i veckorna sedan är jag inte alltid helt strikt på helgerna eller när situationen kräver.
Bara för att vi de sista 30-40 åren vräkt i oss fettsnåla produkter fullproppade med kolhydrater och socker så innebär ju inte det att det är det bästa för oss. Människan har ju utvecklats aningen längre än så. Det kanske är dags att fundera på varför så många får t.ex. cancer och diabetes typ 2 idag jämfört med tidigare. Det är fantastiskt och samtidigt skrämmande att läsa om alla som själva botat sin diabetes typ 2 trots att de gått helt tvärtemot vad sjukvården gett dem för råd. Alltså genom att skippa kolhydrater så behöver de inte längre äta diabetesmedicin.
Jag ser i nuläget inte någon anledning att införa kolhydrater igen i min kost och kommer inte göra det om det inte finns några tydliga hälsoskäl till att göra det.
Det är ju självklart så att när jag står på startlinjen till Ironman i Kalmar så kommer mina glukosföråd vara fulla och jag vara utrustad med några gel i fickan. Har jag dock vant min kropp vid fettförbränning så kommer den kunna jobba i större utsträckning även ifall jag inte kan fylla på med socker. Sockret blir det där lilla extra raketbränslet på tävling. Har jag sedan haft en god hälsa fram dit så kommer jag vara så förberedd som tiden tillåter.
Nu har jag fått skriva av mig lite och tänka igenom vad jag gör och varför. Sedan är det inte alla som håller med och en del tycker jag är lite knäpp, inte minst min fru😃 .Jag kan dock inte alltid trampa i samma fotspår utan tycker det är kul och lärorikt med nya vägar.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.