börjar dra ihop sig...

Med drygt 3 veckor kvar mitt stora mål under det senaste året så börjar tiden vara ute för att förbättra mina förutsättningar att genomföra en Ironman. Denna blogg heter Ironman Kalmar 2015 sub 11 vilket syftar till att se ifall jag skulle kunna genomföra en Ironman under 11 timmar. Jag kan nog redan nu konstatera att det inte blir denna gång då det känns som att jag är en bra bit därifrån. Den största orsaken är ironiskt löpningen som verkligen inte klaffat och då kroppen inte funkat som den ska. En tid under 11 timmar kräver löptid under 4 timmar och just nu löptränar jag inte alls egentligen då ett knä krånglar. Nu är det fortsatt löpvila några dagar men hoppas på ett par bra löppass på Gotland under nästa vecka. Problemen har troligtvis orsakats av lite för snabb övergång till långa och många asfaltspass och därmed blivit väldigt stel i sidan av vänster lår och vad. Detta orsakar troligtvis smärtan i knät. Med löpvila och några massagebehandlingar hoppas jag att benen är redo när det är dags. Detta gör egentligen att jag inte har något egentligt tidsmål utan siktar på att genomföra och ta mig runt. Dock växer nog hornen ut när jag väl är igång och löpningen kommer göra ont vare sig knät funkar som det ska eller ej. Jag är ingen asfaltslöpare och benen/framsida lår blir oerhört stela/ömma vid längre pass. Jag har för lite långdistans i benen och det är inte bara knäets fel utan dålig struktur på löpträningen under hela vinter och vår.
Om löpningen funkat dåligt så tycker jag simningen fungerat desto bättre, bättre än väntat. Jag har simmat mer och längre än vad jag någonsin gjort förut. Det känns att de långa distanpassen gett resultat och har genomfört ironmandistansen 3,8km vid ett tillfälle och det kändes ok och gick enligt gps fortare än vad jag tidigare väntat mig att kunna simma. Vad gäller simningen så hoppas jag åtminstone kunna köra den under 1.30 men 1.20 vore nog ingen omöjlighet. Det spelar ju dock inte så stor roll egentligen med 10 min hit eller dit om man ser till hela tävlingen. Simpassen har nästan uteslutande genomförts i sjön Tolen utanför Åtvidaberg.

Magiskt simning denna kväll då Tolen var som en spegel

Min specialkonstruktion för att mäta sträcka med gps-klockan.
 
Cyklingen har gått ok, jag är nog ungefär där jag tänkt mig. Jag har dock inte riktigt genomfört så många och långa pass som jag tänkt. Hoppas kunna köra åtminstone under 6 timmar men det är så mkt påverkar vad gäller väder och vind. Man är heller inte van att köra helt plant utan backar men antar att ger mig förutsättningar att köra fortare/spara krafter än vad man gör i alla backar kring Åtvidaberg. Här i trakterna finns det inte en ända tur som man kan ligga på i jämt tempo och trycka på utan att det går upp och ner.
Tempokörning på Vägen mellan Åtvid och Kisa. Kvalitetspass på 6mil i högt tempo.
 
 
Träningen från nu fram till loppet kommer ju inte spela så stor roll i sammanhanget men hoppas verkligen jag hinner få några bra löppass för att vänja benen. Det kommer även bli några längre cykelpass och ngt kombipass med cykel och löpning.
Den 1augusti är Björsäter triathlon och räknar med att stå på startlinjen även om jag inte hunnit springa så mkt. Kommer dock inte chansa och riskera att det bli värre i knät.
 
 
 
 
 

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.