Vasaloppet 2016, yes!!

Första steget taget mot 2016 års utmaning. Satt laddad med dubbla datorer och kl. 9 var det dags. mindre än 2 minuter senare var det fullt. Själva anmälan till vasaloppet var en utmaning i sig. Fokus ligger fortsatt såklart på ironman i augusti men numera kan man ju inte vänta med att anmäla sig, platserna tar ju som sagt slut direkt.


Här kommer en lång och förmodligen ganska ointressant fortsättning med mina egna funderingar kring denna utmaning.
Jag passar på nu att skriva lite om vad som väntar för utmaning efter ironman i augusti. Har för många år sedan genomfört klassikern vid 2 tillfällen, 1998 och 2002. Jag är och har alltid varit ganska inriktad på vilken tid det blir olika lopp och det är det mycket av i detta inlägget. När jag nu ser tillbaka på de olika tider jag gjort i klassiker loppen så är jag inte vidare nöjd med tiderna. Det ska nu ändras och målet är att genomföra en sk superklassiker, vilket innebär att klassikern ska genomföras på under 20 timmar, det är dock inte otroligt att målet sätts ytterligare lite lägre. Superklassikern är inte något eget påfund utan existerar som en utveckling av en svensk klassiker och när jag upptäckte denna utmaning på hemsidan för en svensk klassiker så blev jag grymt taggad att anta den och försöka få en så bra totaltid som möjligt. Den snabbaste totaltiden som gjorts är 13.56 och sattes av Oscar Swärd 2014. Grymt imponerande att kunna ligga absolut i topp på 3 av 4 lopp. Den enda av hans tider som är på någon form av motionsnivå är simnningen som jag nog kan ligga på hans nivå.
Min totaltid kommer givetvis inte vara i närheten av Oscar svärds men jag har ändå en tydlig idé om hur fort det borde kunna gå.
Vasaloppet kommer det börja med och 8 timmar har jag tidigare gjort vilket innebär en stor möjlighet till förbättring. Svårt att sätta målet här och det beror väldigt mycket på föret. Under 7 timmar är ett måste men neremot 6timmar borde inte vara orimligt. Stakträning, stakträning och åter stakträning under hösten 2015. Jag har haft god kondition när jag kört vasaloppet förut men aldrig riktigt varit stark nog i överkroppen. Bål, axlar och triceps har tagit hopplöst slut dessa gånger. Så det blir mkt fokus på skyrka under hösten än jag någonsin haft förut.
Vätternrundan är det enda loppet som jag faktiskt är nöjd med tiden, också det lopp som jag kört flest ggr och det jag genomgående kunnat träna ordentligt inför och satsat på. För 4 år sedan körde jag och Johan Knutsson in på 8.53 och det är alltid ett mål att åtminstone slå min egen bästa tid så 8.30 hoppas jag kunna göra även om jag också vet att loppet för 4 år sedan kappast kunde ha blivit bättre då vi hade draghjälp av MAIF i rätt tempo i 23 mil. Det måste dock bli snabbgrupperna som startar på fm. efter alla andra annars är det svårt att komma ner på den tiden tror jag.
Vansbrosimningen blir det inte någon jättesatsning mot då tiden är så kort och i helheten inte spelar så stor roll. Kommer knappt i håg vad jag simmat på men kring 1 timme och jag är en betydligt bättre simmare i dag än vad jag var då oavsett hur mycket jag simtränar specifikt inför Vansbro. Tidsmål kring 50minuter tror jag är rimligt.
Slutligen lidingöloppet där min tid är 2.48 vilket finns en rejäl förbättringspotential i. Där är målet 2.30 och det ska säkerställas med mycket backträning/benstyrka. Sockertoppen kommer nu åter bli min träningsarena...
 
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.