Test av kosttillskott!

En första utvärdering av kosttillskottet.
Provmånaden med kosttillskott är över. Det är ungefär en månad sedan jag började använda kosttillskottet som jag fick möjlighet att testa under en månad för att se hur det påverkar mig och min träning. Kosttillskottet är av märket forever och består av både gel från växten aloevera samt traditionella kosttillskott i form av omega  3 och tabletter med bl.a. 12 livsnödvändiga vitaminer och 8 mineraler.
Det har även bestått i ett pulver som blandas ut med gelén och vatten. Huvudingrediensen är aminosyran L-arginin som bl.a. verkar positivt för immunförsvaret. Argi+ som kosttillskottet i pulverform heter består även av flera viktiga vitaminer som c, d, b6 och b12.
Gelen ser jag egentligen inte som ett kosttillskott på samma sett som olika vitamintillskott. Gelén är ju egentligen en slags "juice" direkt utvunnen ur aloeveraväxten med flera positiva effekter för min kropp. Gelen hjälper bl.a. till att rensa tarmen så att näringsupptaget blir mer effektivt
Jag har även tagit en probiotikatablett om dagen som är till för att fylla på bakteriefloran i magen med bra bakterier.

Det är svårt att efter bara en månad fullständigt utvärdera hur detta påverkat mig och min träning. Träningen som är orsaken till att jag har testat detta har gått väldigt bra under denna period. Känslan är positiv då jag ständigt känt mig fräsch och redo för nya träningspass. Har i perioder kunnat bedriva hård träning och känt att jag snart efter ett hårt träningspass återhämtat mig och redo för ett nytt. Kosttillskottet är väldigt omfattande med flera olika delar och svårt att veta vilka delar som varit positiva och avgörande för mig. Jag har beslutat att jag kommer att fortsätta med kosttillskottet även efter denna provmånad, dels för att det har känts positivt och att jag är nyfiken på att få se hur det påverkar mig under en längre användningsperiod. Jag tror dock inte det är nödvändigt att äta det i den omfattning som jag gjort under denna provmånad utan att man kan hitta vad som just jag behöver för att uppnå önskat resultat. Hör gärna av dig ifall du är sugen på att prova!



Det finns många åsikter om det här med kosttillskott, om man bör ta eller inte ta. Allt vi behöver få i oss kan vi givetvis få i oss vi vanlig kost och det vore ju det bästa och mest "naturliga" Om vi ska få i oss det vi behöver så måste vi tänka på vad vi äter och att vi faktiskt får i oss det vi behöver, inte bara äta det som faller oss in och går snabbast att fixa fram. I mitt fall så vet jag t.ex. att omega 3 är en bristvara, det är ganska enkelt att konstatera då jag äter alldeles för lite fisk. Vad gäller olika vitaminer så kan det vara svårt att veta men då jag vill försöka optimera min kroppsfunktion för att verkligen ta upp näring och ta till mig av träningen så ville jag testa detta och känner som sagt positiva effekter. Nu resonerar jag så att jag ligger hellre lite över än att ha brist på vissa viktiga ingredienser i kroppens maskineri. Även om jag tänker en hel del på vad jag äter, att äta bra mat (en del sämre mat också tyvärr) så får jag inte i mig alla vitaminer och mineraler varje dag enl. den mängd som rekommenderas. I mitt fall är det i huvudsak för träningens skull men det påverkar givetvis den övriga vardagen också om jag har alla byggstenar eller har brist på något. Är övertygad om att mängden förkylningar vi drar på oss, det dagliga välbefinnandet, hur väl vi orkar med det dagliga arbetet och hur fort vi får resultat av den träning vi genomför är starkt sammankopplad med huruvida vi får i oss det vi behöver eller inte oavsett om det är via den ordinarie kosten eller hjälper det lite på traven lite.
Tack för denna gång😊

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.