Veckans Highlights

Jag är fortsatt fast besluten om att vara i mitt livs form så långt den 15 augusti då Ironman Kalmar går av stapeln och förhoppningsvis har det då bara gett mig än mer blodad tand att fortsätta mot nya mål. Den gångna veckan har jag tagit ytterligare något litet steg mot just denna form. Många träningsveckor kvar och kan jag avverka varannan/vartredje som denna så kommer jag nog ha kommit så långt jag kan denna gång. Ända smolket i bägaren nu är att det känns omöjligt att få till simningen, ingenting är väl omöjligt men om det ska vara inom rimlighetens gränser och då syftar jag tidsåtgången och att ta värdefull tid från familjen, pusslet går inte ihop med simningen som en pusselbit. Den pusselbiten kommer dock också falla på plats när jag kan kasta mig i sjöarnas kyliga vatten i vår.
Att genomföra en bra träningsvecka som denna ger mig en regäl kick att fortsätta nöta på och ger mig även ro att vila, ge kroppen återhämtningsdagar vilket så väl behövs.
Har nu fått hem beställningen från milebreaker, utnyttjade presentkortet jag vann genom att testa en mängd olika sorter och smaker av energitillskott under träning tävling, allt för att hitta bra och framförallt goda alternativ till ironman i sommar. Det ger en liten extra kick att äta något som är gott i jämförelse med att tvinga i sig energi när kroppen börjar säga ifrån. Dessa gel och liquid varianter är i regel inte så goda då konsistensen på gel inte är någon höjdare.


Veckans pass har bl.a  bestått i 3 löppass varav torsdagens morgonpass var veckans höjdare. 75 minuter i pannlampans sken helt ensam i skogen ,skogsvägar varvat med skog och snöpulsande på orörda fält. Det är en konstig frihetskänsla att springa i orörd snö med bara en ljuskägla framför sig
och det lever jag på i alla fram till lunch den dagen, härligt att bära med sin in i arbetsdagen.



 Torsdagen blev en tuffare dag än de flesta då den utöver morgonlöpningen även bestod av drygt 2 timmar på en spinningcykel, först 45 min som ledare och sedan 85 på egen hand. Det är lätt att tro att tiden som ledare inte är så intensiv och visst finns det möjlighet att köra hårdare om jag inte skulle behöva instruera men faktum är att jag ligger i bra intervalltempo även när jag leder. Det innebär 90-95% av maxpuls och faktum är att jag vid flertalet tillfällen bara legat 5 slag under maxpuls när jag lett mitt torsdagspass(kanske inte optimalt). Att ha en full spinninglokal framför sig fungerar som en riktig sporre och kick och det blir mycket svårt att inte pressa på och driva upp pulsen. Helgen har hittills bestått av lördagslöpning i ett härligt vinterlandskap med drygt 2 timmar lugn distans, den första dryga timmen med sällskap av lördagslöparna i Team NH Runners som jag numera kallar löpgruppen för. Sedan fortsatte jag på egen hand efter att varit hemma och hämtat energi vätskesystemet. Det funkar inte att köra så länge utan energi och vätskepåfyllnad.


Var också tvungen att klämma in 30 min styrka för bål och rygg. Morgondagen innehåller åtminstone 140 min spinning, det är dags att börja driva upp distanserna och kan inte vänta till våren även om det då måste bli pass på 3-4 timmar och även några däröver. Längtar till vårens cykelpass även om vintern bjuder på härliga löppass.
Totalt blir det minst 3 löppass, 3 cykelpass och ett styrkepass på totalt 12-13 timmar denna vecka. Det borde väl ha varit något mer styrkepass egentligen, får väl klämma in ett till i morgon om jag hinner. Skidspåret lockar också men då får jag nog ge mig upp i ottan innan övriga familjen har vaknat. Efter denna vecka blir det lite lugnare vecka för att vara redo att utnyttja sportlovets alla möjliga träningstimmar...

Avslutningsvis så har jag nu hittat mitt framtida träningsredskap, VILL HA!!
(förmodligen dock ej till detta race, jag är rätt ensam om att tycka att jag är i behov av denna:-) )

/Fredrik







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.