Simläger i Stockholm

Helgen spenderades tillsammans med Maja i Stockholm eller rättare sagt hon shoppade och jag deltog i simläger i Eriksdalsbadet med Coachludde så det blev dock inte så mycket tid tillsammans tyvärr.

Det var med lite fjärilar i magen som jag letade mig fram genom Södermalm på jakt efter Eriksdalsbadet på lördagsmorgonen. Jag inbillar mig tyvärr alltid att alla andra ska vara mycket bättre än vad jag är när jag kommer i nya situationer som denna. Väl framme så fick jag sitta och vänta en stund innan folk började droppa in till entren där vi skulle samlas. Min tro att alla skulle vara så mycket bättre än mig späddes ju på då en efter en kom med den specifika Ironman ryggsäcken och jag såg en elitsimmare i var och en som kom, så var dock givetvis inte fallet skulle det visa sig.

Syftet med helgen var att få en bättre simteknik och få redskapen och kunskapen för att kunna bli bättre i min simning vilket jag redan känner att jag blivit. Jag har även med mig en mängd övningar som gör att jag under våren kommer kunna utvecklas ytterligare. Helgen har bestått av 4 simpass och 2 st teoripass. På lördagen låg fokus på hitta rätt position i vattnet och bensparken. På söndagen var fokus armtagen på förmiddagspasset och andra passet bestod av lite tuffare simning i högre tempo samt en kort personlig återkoppling, vad just jag behöver utveckla. På söndagens teoripass fick vi besök av Patrik Nilsson, den enda svensk som vunnit en ironmantävling. Han berättade lite om sitt tävlande och sin träning, inspirerande att höra. Imponerande att han kunnat nå den yttersta världseliten vid endast 23 års ålder, i övrigt så är många elittriathleter på lång distans och ironmandistans 30-35 år.
De hade även en utlottning av presentkort på 500kr hos Milebreaker och kors i taket så drogs mitt namn så nu får jag köpa lite kosttillskott😄.
Till vänster på bilden är det Ludde som anordnar lägret. Han bedriver simträning med flera elitsimmare och några av de bästa triathleterna i landet bl.a. Lisa Norden och Patrik Nilsson så det råder nog inga tvivel om att han besitter en hel del kunskap i ämnet vilket varit härligt att  ta del av.

Det jag tror jag tar med mig mest är bålstabilitetens betydelse för positionen och den är helt avgörande för att jag ska kunna få till en effektiv benspark med raka ben genom hela rörelsen. Det är det jag behöver jobba mest med. Vattenläget är bra men jag tappar kontrollen i bensparken i rotationen och vid andningen. Känner dock att jag fått upp flytet och håller en mkt bättre position än innan denna helg. Framöver blir det alltså att jobba med bålstyrka i vattnet och på land. Jag måste även öva på att andas åt båda håll vilket jag aldrig gör annars. Detta för att kunna hantera öppet vattensimningar oavsett från vilket håll vågorna kommer. Nu vet jag också hur jag ska använda de olika redskapen och insett att det finns en vits med att använda dolme och snorkel för att kunna fokusera på rätt saker i specifika övningar. Härligt att andas genom snorkeln och kunna fokusera helt på t.ex. handisättning och titta på hur jag drar handen genom vattnet för att se att jag gör rätt.
 
Det var mkt triathlonsnack mellan varven då många var triathleter på olika nivåer Jag gjorde mitt yttersta för att snappa upp så mycket tips och ideer som möjligt för att samla på mig så mkt kunskap som möjligt inför både Ironman Kalmar och Stockholm Swimrun då jag i sällskapet kände mig som en riktig nybörjare. Jag tror dock att jag stod mig ganska väl rent fysiskt även ifall det fanns en stor tävlingserfarenhet i jämförelse med mig bland helgens lägerdeltagare. Tyckte även jag stod mig hyfsat väl i simningen även om det givetvis fanns de som befann sig långt före mig rent simtekniskt och kan simma betydligt fortare än mig. Inte otroligt att jag stöter ihop med någon både på Stockholm swimrun och Ironman Kalmar i sommar.
Efter en sådan här inspirationshelg så är jag grymt sugen på att direkt komma igång med simträningen igen och ska framöver försöka köra 2pass/vecka. Jag blir så sur när jag tänker på hur simträningen skulle kunnat se ut ifall simhallen här i Åtvid varit öppen men nu är den ju inte det så jag får anpassa mig och träningen därefter. Fokus kommer att ligga på teknikträning och intervaller allt efter de lärdomar jag dragit under helgen.


Min grupps instruktör Sofia, till vardags elitsimmare.


Vi körde även lite träningsövningar på land för att kolla bl.a. rörlighet i axlarna.
 
Några få dagar kvar på jullovet innan verkligheten drar igång igen på onsdag. Med några dagar utan intensivare löpning eller cykelträning så blir det nu hårdkörning närmaste veckan. Mycket energi i kroppen efter helgens inspiration och ett jullov med mest promenader p.g.a förkylning.
 
Läs mer om liknande läger på www.coachludde.com

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.