Mer än bara träning...

Väljer att skriva lite om min ändrade kosthållning vilket egentligen inte är några stora förändringar i sammanhanget. Problemet är i huvudsak inte saker som måste ätas utan saker som inte ska ätas...
I min satsning mot en ironman och att bli så bra som möjligt har jag under hösten nästan enbart fokuserat på träningen och att hitta lösningar i vardagen för att hinna med träningen. Jag tycker det är ganska enkelt att motivera mig för att genomföra träningspass. Jag tycker oftast det är kul att köra skiten ur mig på intervaller, köra 3 timmar cykel även ifall vädret är skit eller gå upp 04.30 och sätta sig på trainern. Det börjar till och med vara kul att åka till simhallen och simma fram och tillbaka i en 25 meters bassäng 100 ggr. Svårigheten med träningen är inte att motivera sig utan att hitta tid träning så att det funkar för övriga familjen också.
Det här skulle dock inte handla om träning utan en annan mycket viktig pusselbit som är nödvändig för att träningen ska ge optimala resultat. Det spelar ju ingen roll att jag hittar tid att träna om träningen inte gör mig bättre eller ifall jag kör hårt i 2 veckor och är sjuk i kommande 2 veckor. Under hösten var jag alldeles för mycket förkyld för att få till den träning som jag önskar och behöver för att komma dit jag vill. Det är den ena anledningen till att jag nu tar tag i kosten i större utsträckning än tidigare. Den andra är att jag behöver optimera min vikt, alltså gå ner. Problemet är inte att jag inte vet vad ska ätas eller inte ätas utan förmå sig själv att äta rätt även ifall man är sugen på något annat. Det är framförallt 2 förändringar som jag genomfört och som måste hållas under vintern och våren till att börja med.

  1. Äta för att ha ett så bra immunförsvar som möjligt och vara noga med att fylla på när jag är som mest motaglig för infektioner, alltså efter hårda pass och i hårdare träningsperioder. Det innebär mer frukt och grönt(broccoli, blomkål, morot, lök, kiwi, spenat, citrusfrukter m.m. Grönt te med ingefära i, snabb energi och vätsketillförsel direkt efter pass, framförallt hårda pass. En allsidig kost för att alla näringsämnen finns där när de behövs. Käkar vitlök i den mån det går och fortfarande välkommen att sitta i tv soffan bredvid mina barn... Hur mkt dessa saker verkligen hjälper är väl oklart men jag ska känna att jag gjort vad jag kan inom rimlighetens gränser. En flaska handsprit ska också finns också nära till hands. D-vitamin tillskott och omega 3 är de kosttillskott som jag äter. D-vitamin för att bristen på det är ett faktum på vintern. Omega 3 skulle jag gärna låta bli men vet att min kost inte täcker behovet, för lite fisk helt enkelt, tur jag käkar skolmat så det blir i alla fall en gång i veckan...
  2. Nästa sak är att helt enkelt minska antalet intagna kalorier, vilket är sättet för mig att gå ner i vikt. I mitt fall gör jag det inte genom att så äta så mkt mindre mat eller röra mig mer utan äta rätt mat bl.a. genom att plocka bort mycket av det tillsatta sockret som finns i en hel del livsmedel, godis och fikabröd. Det sistnämnda är en stor last och förmodligen den stora boven till att jag släpar runt på 5-6kg onödig ballast på alla löppass. Minskar aktivt på delen kolhydrater, alltså pasta, ris och potatis äter jag nu som en väldigt liten del på tallriken till förmån för mer protein och grönsaker. Bröd är svårt att plocka bort helt tycker jag men äts nu i mindre mängd och är mer noggrann med vad för bröd, sockerhalten ska vara så liten som möjligt.
Det finns 2 huvudsakliga avsikter med att gå ner vikt och det är minskad skaderisk och förbättrad löpning alltså att springa fortare. Jag springer en hel del och ju fler kilo som dundrar ner i backen i varje steg desto större påfrestning på knä, hälsenor, fötter m.m. Allt för att få vara hel och frisk.
Vad gäller löptid så finns det de som påstår att 3 s/kg/km, alltså går man ner 1 kg så springer du 3 sekunder fortare på 1 km. Vet inte hur väl dessa siffror stämmer men det råder ju ingen som helst tveksamhet om att du springer fortare om du är lätt. Självklart så är det fettet som måste bort inte muskler. Det är ju framförallt i löpningen som vikten spelar roll, i cyklingen och simning har den
mindre betydelse. Kostdelen är för mig så mycket svårare än vad själva träningen är men ett måste för att utvecklas. Det är den som är den största utmaningen framöver för att detta ska bli så bra som jag hoppas.
Nog om kosten nu ska jag inhämta mer träningsinspiration genom att kolla på serien som inte får missas "Sveriges skidhjältar" del 1.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.