Vårens träningsplan!

Här kommer lite uppdateringar på hur mitt träningsupplägg ser ut framöver under vinter och vår eftersom jag i alla fall inte använda tiden till att träna.

Träningen har under hösten varit mycket från och till utan någon riktig kontinuitet och tiden har inte riktigt räckt till. Hoppas på att få vara frisk under vinter och vår och få till kontinuitet med variation mellan tuffa och lätta veckor. Har ett grundupplägg som jag utgår ifrån och utökar med pass/förlänger pass för att få till tuffare pass/tuffare träningsveckor. Kommer vissa veckor ta bort pass för att återhämta mig. Jag vill ligga mellan 13-14 timmar träning de tuffaste veckorna medans lugnare veckor kan ligga på 6-7 veckor. Som hjälp för att hålla ansträngningsnivå och återhämtningstid så kommer jag ha mycket hjälp av min pulsklocka polar v800. Har haft den ungefär en månad nu och  hel nöjd med den.
En tuff träningsvecka kommer att se ut som följer. Därifrån så plockar jag sedan bort vissa pass för att anpassa ansträngningsnivån för att kunna återhämta mig också.

Måndag: löpning intervaller med gruppen 2 timmar totalt varav 1 timme egna intervaller och 1 timme med gruppen.

Tisdag: cykel på morgon(trainer) 90 min, simning på förmiddag efter att jag lämnat barnen. 1 timmes pass.

Onsdag: löpning på kvällen 75-90 min. Passet ska innehålla varierat tempo och köras på varierat underlag. Ska vara tufft pass med pulsen på zon 4 vissa delar av passet.

Torsdag: simning 1 timme på förmiddagen. Cykel på spinningcykel på hälsofabriken ca:105min. Styrketräning 30-45 min.

Fredag: vila

Lördag: löpning minst 2 timmar i lungt tempo. En del av passet sker mer gruppen. Styrketräning 30 min (hemmaträning)

Söndag:  Cykel (trainer/mtb) 2-3timmar distans med tempohöjningar utan att dra på mig mjöksyra.

Totalt:13-14 timmar(tuffast tänkbara vecka) och ska varvas med betydligt lättare återhämtningveckor.
Målet är att det ska se ut på detta sätt och hoppas att jag under jan-april ska ha kunnat och orkat genomföra minst 6 veckor som ser ut ungefär som ovan, det innebär ungefär var tredje vecka.

Här är ett utdrag av delar av decembers träning registrerat med min polar v800. För att det ska funka och ge relevant information så ska varje pass mätas pulsmätare och klockan ska vara på dygnet runt. Här är dock flera tillfällen då jag inte haft kockan så kommer det inte vara framöver hoppas jag. Det innebär att nivån ligger lite lågt i detta nu. Nu är jag helt stilla och kommer vara så i flera dagar då förkylningen kommer att ta några dagar. Här är lätt att se att jag inte varit uppe tillräckligt högt i intensitet och längd vilket jag även känt att jag inte fått till av olika orsaker, bl.a. mycket jobb i slutet av terminen med betygssättning. Framöver kommer det vara fler diagram, mer om målen för 2015 och Team NH Runners träning mot bl.a. Linköpings halvmaraton den 6 juni. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.