Lägesrapport

Har idag gått på höstlov och ser fram emot mycket tid för träning. Dagarna kommer att innehålla löpträning, styrketräning och framförallt mycket cykelträning. Löpträningen är för tillfället lite på is förutom måndagspassen som ledare. Då jag börjat köra mer asfalt under senaste 2 månaderna så har tyvärr ömmande fötter kommit tillbaka. Det är senan under foten som krånglar på båda fötterna. Skulle säga att det är plantar fascilit och tror inte det är hälsporre, inte än i alla fall. Nu gör jag mitt yttersta för att detta ska bli bättre. Jag känner ingen panik för detta då jag känner att jag är långt fram i löpträningen. Min egen medicinering och behandlingsstrategi består i:

#formgjutna inlägg som jag hade sedan tidigare, dock inte använt dom på ett tag.
#tejpning av fötterna, Youtube-klipp är en bra tejpskola...
#egenmassage av fötterna med efterföljande stretching.
#crabwalk och andra fotövningar för att stärka fotmuskulaturen.
#tillskott av magnesium, vitamin b5. Detta efter ett klipp på nätet som förordade detta, ett långskott
#minimalt med löpträning.
#löpträningen som sker sker i skogen på mjuka underlag.

Med dessa åtgärder hoppas jag att mina fötter så sakteliga ska kännas bättre.

Bortsett från detta så har den senaste månaden känts bra vad gäller löpträningen och cykelträningen. Dock får jag inte riktigt logistiken kring simträningen att funka. Räknar med att köra några ströpass innan årsskiftet för att köra mera regelbunden simträning under vinter och vår, får lite mindre på jobbet att göra då. Det finns inget val utan jag måste köra minst ett simpass/vecka under jan-maj då ute träningen kan komma igång. Träningen har legat på 8-9 timmar/vecka vilket är lite mindre än planen. Styrketräningen är också lite eftersatt och behöver bli mer regelbunden.

Annars så är mitt hemmagym på gång som blir en viktig kugge i min träning under vinter, framförallt en bra plats för trainern med ständig ironman inspiration. Löpbandet kommer det köras intervaller på när termometern visar lite för låga värden. Blire också bra att köra sk. Brickpass under vinter, prickpass äger kombinationspass av cykel och löpning.










Här är det positionsträning, försöker hitta en optimal sittposition för att kunna sitta i 18mil, känns inte helt bra än.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...

Då var målet nått.