Träningen inför Ironman

Nu är frustrationen stor, förkylningen har mig och min träning i sitt grepp. Det innebär en träningsfri helg och stor rastlöshet. Imorgon hade jag mitt första swimrunpass inbokat med Nils Winge inför Stockholm Swimrun nästa sommar. Det återkommer jag till i senare blogginlägg då vi är anmälda.

Istället för träning har jag här plitat ner en redogörelse för hur jag i stora drag tänker kring och lägger upp min träning inför Ironman 2015. Det är ett pussel som ska läggas varje vecka för att få till den mängd träning som behövs för att komma dit jag vill. Jag vill inte bara ta mig runt banan utan göra det så fort som möjligt. Bloggen heter ju Ironman sub 11 vilket syftar till att mitt mål är att göra en ironman under 11 timmar. Jag är dock inte alls övertygad om att det går att komma dit på ett år utan kanske att jag behöver ytterligare ett år på mig. Min känsla är dock att för att komma dit så behöver jag minst komma under 12 timmar nästa år 2015.
Här följer resp gren:

  • Simning: Denna sträcka som är först behöver absolut göras under 90minuter, borde finnas möjlighet att krypa ner ett tiotal minuter under det. Simningen handlar ju också mycket om att  ta sig igenom utan att förta sig, det är viktigare än själva tiden. Simträningen är ett problem då Åtvidaberg saknar simhall, eller den är i alla fall inte öppen. Så simningen under vinterhalvåret är förlagd till Linköping vilket gör att det finns begränsade möjligheter att träna. Jag skulle verkligen vilja kunna genomföra minst ett simpass /vecka men tror det blir ogenomförbart, det är dock det jag strävar efter. Ska i April försöka intensifiera simträningen och i Maj kommer jag kunna börja simma ute vilket förändrar förutsättningarna och 2-3 pass blir möjligt.

  • Cykel: Gren nummer 2 är cyklingen och den är mycket viktig för den totala tiden. Jag är inte alls där jag har varit men hoppas att det ska gå ganska lätt att komma tillbaka till gammal god cykelform. Här är det spinning, trainer och mtb som gäller under vintern och jag satsar här på att genomföra 6 timmar cykelträning/vecka. Det kommer vara en blandning av distans och intervallpass. Distanspassen ska vara upp till 3 timmar under höst och vinter för att sedan förlänga vissa pass under våren till 4-5 timmar.

  • Löpning: Löpningen är den sista grenen och även den gren som jag idag kommit längst i av förklarliga skäl. 3pass/ vecka där ett är långpass på 2-3 timmar. Kommer köra blandat underlag men se till att jag verkligen blir van att mata länge på asfalt. Viktigt att köra ett kvalitativt intervallpass för att jobba upp syreupptagningsförmågan.
Viktig träning som inte direkt faller under resp gren är:
  • Styrketräning: 2 ggr/vecka på 45min samt flera korta tillfällen med bara bål och vadträning.
  • Brickpass:  Jag vänjer mig att kombinera de olika grenarna t.ex. att köra 20min löpning efter ett långt cykelpass.
Planen är också att variera mängden från vecka till vecka med spann på 6-7 timmar en lugn vecka till 14-15 timmar de tuffaste veckorna. De kommer jag nog inte mäkta med förrän i vår när jag kommit upp ordentligt i distans på cykelpassen. Jag är också medveten om svårigheten att hålla ett träningsschema som är så späckat och hänsyn måste tas till övriga familjen. Viktigast av allt är dock att hålla sig frisk och framförallt skadefri

läs mer om min träning på: http://www.funbeat.se/person/calendar.aspx?PersonID=203585

    Här ett exempel på vecka. Det är planen för vecka 37.

      Kommentarer

      Populära inlägg i den här bloggen

      Då var det roliga slut....

      Så lite packning som möjligt...

      Då var målet nått.